Wednesday, March 10, 2010

Wrindunye Zman Sekolah kan...

Abadikah kisah  ini...

Sejauh aku merenung dan terkenang kembali zaman persekolahan ku...

Yelakan sape yg x suke akan zaman kecil dan waktu nakal2 dibangku sekolah... Yang masih utuh difikiran kita akan kewujudan nama2 timbangan dan perkara yg memanah seluruh alam persekolahan kita.. Ade yg x satu pun berkaitan langsung dgn nama sebenar... hehehe... Idola 2  caracter kartun yg cukup popular diwaktu tue menjadi panggilan sebati di dlm class dan buah2 mulut seangkatan nya... Superman la... Gaban la... macam2 la... sampaikan aku nk ingt nama sebenar semua rakan class aku pun susah nk ingt.. Samelah dgn u all kan.. mesti ade je nama panggilan yg masih kekal sehingga sekarang ...

 Yela sampaikan cikgu yg mengajar pun boleh ingat nama2 gelaran kite di dalm class... sehingga melenyapkan terus nama asal kite... bukan main kuat budaya tue disekolah kan.. BUt itulah kasih dan syg kite waktu di zaman persekolahan.. YG  mane kalau dibukukan setiap perkara boleh memuatkan satu perpustakaan penuh dgn story 2 kite ... hehehe..

Zaman persekolah adalah satu pembukaan minda bg setiap insan yg berguna... Pernah juga ada org yg bertanyakan pada aku ... "Kenapa kite kene pegi sekolah..." Mungkin sekarang kite banyak jawapan yg boleh kite bg ... dan terangkan. But if zaman kite kecik2 dulu... x pernah pun kite nk ambik kisah... Yg kite tau pegi sekolah cuz dpt jumpe kawan dan belajar... But kawan2 yg  pertma kite ingat dulu... Macam lah kite balik x boleh nk jumpe kawan tu.. padahal kawan satu class tu jugak la yg ade dekat sebelah umah kite... hehehe so funny.. Itulah perangai budak2 kite.. maby ade yg x mengaku lg tue..

Aku masih ingat lagi ... yg maner sewaktu aku di sekolah rendah agama... x pernah satu pun nama uztazah yg mngajar aku tue yg aku ingat.... Eh ade.. sorang UZtazah Mashitah... Kalau dgr nama nie semua org ingat Uztazah yg popular tue kan.. BUkan la... Nie uztazah kesayangan aku... cuz waktu tue die je yg x kawin dan sebaya dgn kakak aku yg sulong... Cantik.. (itu mesti-sebab tu aku ingat)... lawa.. comel.. baik hati ( cuz selalu bg aku makan cokelat dan hadiah waktu die mengajar)...dan lain2 lagi la.. Uztazah nie excially tinggal dkat dgn kawasan umah aku dan bapa die seangkatan dgn bapa aku... Itu lah die jaga aku baik semacam je.. So lucky...

HEhhehe... itu waktu sekolah agama... Bile dah masuk sekolah rendah pulak... zaman tu semua ingt nk bergaya... Time tu jgn ckp la student bandar ke bukan bandar ke semua org yg hadir di sekolah dah menjadi lumrah memakai pakaian yg berjenama dan cantik2... Itulah yg aku pelik.. bile dah besar nie pulak org kite jadi semakin x terurus pulak... Seluar koyak2 .. dikatakan fesyen... baju bercorak seperti kene kotor.. pun boleh kata fesyen..  pelik2 ...  Aku waktu sekolah rendah xde la nk bergaya sgt cuz aku pun bukan anak org kaya pun.. Just lucky cuz my family x pernah x ckup nk supply bende baru utk kami semua yg bersekolah... If setiap 4 bulan tue ade jela bende baru yg kamu semua tukar... kasut ke.. beg ke.. pakaian ke.. semua la... Yg aku nie pulak... if dpt bende baru suke sgt dok berkongsi dgn org... smpai parent aku pun pelik.. pegi sekolah bawak beg balik dah xde beg.. cuz aku bg kawan aku pinjam beg aku... hahhaha... cam nie pun aku pernah buat.. x sangka betul la.. Buku2 aku x pernah aku bawak balik umah semua aku tingglkan kat sekolah dalm almari... lucky dulu x bnyak yg penyamun dlm sekolah aku.. so if aku x kunci locker aku tue.. xde sape la nk curi buku teks aku.. BUku komik aku byak la yg hilang... hehehe...

AKu ingt lagi kawan2 aku lima org nie... Excially dari sekolah agama sampai lah kesekolah rendah kami x pernah nk berpisah ... mesti jumpe punya lah... Kami x pernah kisah diantara kami nie sape yg jadi ketua... cuz semua nye dah sebati  dgn diri kami semua... asalkan ade je keje or plan nk buat.. kami tetap bersma... even nk balik kampung bergilir2 jugak la yg ikut,.. sampaikan pernah jugak yg dtg tido umah aku ni.. bergelimpangan tido dlm bilk mama aku.. rimas bapak aku.. but lucky bapa aku nie sporting.. so x kisah je... asalkan dia nmpak aku ade dlm umah sudah la...

Kami x pernah berenggang if  dlm sekolah... if ade sukan ... kami la yg akan bersma.. kalau game bola ke, ape ke,, .. kami la yg masuk same2...  Dulu aku ade jugak try2 berniaga dlm sekolah... lucky la ade kawan2 baik aku nie... semua brg2 aku jual habis dibeli... secara rela atau x.. hehehe . Maner x nye.. aku pernah dulu jual satu hari dpt jual pencil satu batang je.. Then kawan aku sorang nie kepala die lain skit,.. So die bg plan baik nye..  if lepas je perhmpunan pagi tue,.. budak2 junior akan jalan depan class aku... so kami akan cuber jual alat tulis pencil , pemadam dan ade la bende2 lain... so semua budak2 yg lalu depan class kami... kawan2 aku akan tahan dan paksa diorg  beli...  mau seminggu je habis stok aku ... hahaha... kesian2 ... sory la kepada junior aku yg kalau korang masih ingt bende nie.. korang halalkan je ye perniagaan aku tue.. hahaha...

Itulah zaman sekolah yg  maner kawan kite adalah kehidupan kite kan... But semasa dlm zaman sekolah x pernah satu pun yg kite fikir if kite habis sekolah cam ner... huhuhu... time tue la yg paling sedih dan perik... cuz rasa bile berpisah dgn kawan2 kite,. macam kite nk berpisah dgn tubuh kite je plak... ade sampai kawan aku x mau bg aku pindah .. habis empat tayar lori diorg pancitkan ,,.. mau menggile driver lori tue call lori lain dtg ambik brg... huhuhu... nakal2... 


nnti aku sambung ... ngntuk la.... wahahahaha

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...