Saturday, January 30, 2010

KETENANGAN JIWA>>>>>>

Assalamualaikum,... 

            1stly aku nk mohon maaf cuz aku betul2 x sempat nk menulis walaupun aku dah try nk berstory 
But x dpt jugak masa yg sesuai.. cuz im too busy.. busy cam ner x yah la aku nk explain... Baru baru nie agak susah nk curi masa .. Aku hari2 ade meeting.. so penat sgt sampai dah jamed dah otak aku nie... so sory la k...

            Today, aku cuti yg maner aku rasa selesa sgt cuz dpt qada blik masa aku penat tu... now aku dah 
rasa tenang skit hati aku nie.. x pernah2 aku nk tido siang then today cam ner ntah walaupun dlm keadaan cuaca panas kat kl sekarang nie kan boleh plak aku layan tido..... nicela.. now aku dah boleh membebel kat blog nie..
hehehhe... 

           Aku nk shared skit la ape yg aku doq fikir selama bebrape hari terdekat nie..  maner la tau korang pun ade rasa sama jugak ape yg aku rasa... KETENANGAN... Ape yg korang rasa tentang ketengan...
Ade jugak aku doq bersembang ngn member2 aku ... but semua ckp pasal ketenangan dan keselesaan diri diorg ngn kemewahan... KEMEWAHAN.. hah tue pun satu punca jugak but aku malas nk cite bende nie cuz nnti macam plak yg email aku dpt ... so simpan dulu...

          But bg aku la.. KETENANGAN yg aku nk cube bg tau nie.. ialah ketenangan jiwa ... Sejauh mana kite bermain dan berkecamukan tentang jiwa kite... Aku pun pernah jugak rasa cam ner jiwa kite tertekan dan kepincangan pendapat .. But bg aku cume nie la yg kite rasa tentang jiwa kite cuz nnti mati dah x rasa dah.. yg rasa hnya amalan kite,... 

            Aku ingat lagi yg maner aku pernag buat bende yg kekadang aku rasa cam gile pun ade bodoh pun ade... Lawak lagi la.. cam ner aku boleh buat bende tu pun aku x tau.. Hwehh. Bile masa hati dan perasaan kite tertekan macam2 kite akn buat .. but Alhamdulillah aku x pernah la rasa tertekan sampai down cam nk gile kan.. Just tension skit2 je... But aku sgt sedih bile baca bnyak yg kecewa dan tertekan nie adalah org Islam.. Napelah bnyak sgt org kite yg x boleh nk cari ketenangan...  Sampai mencari jalan singkat dan memudaratkan hidup sendiri,...

            Macam 2 cara org nk cari ketenangan but bg aku hanya ketenangan yg ade dlm dlam dunia nie ialah ayat2 Al-Quran dan kekuasaan Allah dalam alam yg diciptanya ini... Serius aku ckp nie.. cuz aku pernah rasa,... Yg mana aku kagum dgn hanya sekali je kite akan berasa selesa dan lega.. Percayalah kekuasaan Allah s.w.t yg telah memberikan kite ruang dan waktu utk merasai kekayaan alam ini. 

            Pernah sekali aku rasa tertekan sgt... then waktu tue aku bru je start kje ... kejadian tue pun lepas hampir setahun la aku berhadapan segala dugaan ini dlm hidup aku... But lucky la aku masih bukan jenis yg mengikut kata hati sampai nk terjun bangunan ke ape ke... Astafirullahhalazim.. Jgn la sesekali korang jadi cam k.. But aku tau korang pun cam aku jugak malahan korang lebih kuat dari aku... K .. excially aku ade maslah ngn staff aku yg maner senior aku la.. kat office yg aku kje tu.. walaupun bukan dlm bidang aku study but semua kje yg boss aku bg aku dpt seatle kan dlm masa singkat.. Bnyak jugak yg aku dpt pujian dr customer dan boss aku,... Stelah setahun aku berusaha utk capai kejayaan .. Then aku diaibkan dgn kejadian yg x pernah aku terfikir langsung nk buat ,... Iaitu menipu company dan pecah amanah,... Wei kes nie boleh masuk kes police tu if bende nie benar.. Lucky aku kenal ramai lawyer dan police.. so aku mintak jugak la pendapat diorg.. But time tu... Bile aku dpt tau je bende cam tu berlaku aku terus rasa hilang arah beb... aku jadi buntu sgt sampaikan seminggu diorg budak2 ofice dan clerk2 aku semua x layan aku dah,...

         Ahhh.. tension... betul la org kata kalau dah cepat sgt kite naik... org akan buat bende2 mcm kat kite.. Expecially yg sebati dlm diri kite iaitu hasad dengki dan iri hati,.. Aku pun x faham ape la yg diorg sakit sgt hati ,.. if diorg ditempat aku .. maby diorg akan faham... But aku x pernah bezakan yg baik atau buruk seseorg tu .. semua aku layan.. walaupun ade yg aku tau bermusuhan dgn jawatan aku ,. aku tetap kawan jugak.. siap aku belanja lagi diorg makan2 if aku ade keluar skali dgn diorg .. X pernah aku nk bezakan sape2 pun.. Aku x penah nk pilih kawan.. even org tua pun aku layan je lepak skali.. sampai skrg nie.. ade pakcik2 yg ajak aku bersukan same2 ... g travel same2 ... sampai isteri2 diorg pun boleh call aku cari suami diorg.. Eh kesitu laki aku nk explain.. sory.. tersasar lak.. Hah .. tue la .. aku nk bg tau yg aku nie betul2 x bersalah ngn org .. aku x buat bende2 jahat pun kat org lain.. aku hormat lagi diorg ade la... 

        Satu hari tue aku masuk kje cam biasa kat office.. But x sampai aku nk g lunch.. Boss panggil aku.. Biasanya time2 cam nie boss aku ajak g minum je la.. X sure la plak ape yg dia nk... But lucky la aku dah seatle kan case yg dia nk minggu lepas tu... Then sampai je kat bilik boss aku.. AKu tgk muke dia cam serius je... Seram gak aku nk tnya bnyak ... Just greting je la cam biasa,... Then boss aku bukak mulut lepas 2 mnt keadaan sunyi sepi dlm bilik tu.. Dia pun tnya aku .. "Do u  have a money problem..." Wah tetiba je dia tnya cam tu,.. aku pun pelik apsal nk bg aku AngPow ke.. Raya cine lame lagi kot... Aku malas nk fikir cuz aku pun baru je dpt gaji bulan lepas nye.. so aku ckp la " No.. Boss .. Im fine.. " Then boss aku tnya ade masalah ke ngn staff 2 aku.. aku ckp la xde walaupun die tau ade bnyk kes staff aku x satu bulu... Aduihhh... Bulu same hitam pun susah nk bertolak ansur la diorg nie.. Buat hal la ... Last2 boss aku  bukak cite ade satu claim  kes yg reject cuz ade unsur2 penipuan...  Dan org yg meluluskan adalah aku.. PEh... lemah jantung aku beb.. cuz selame nie boss aku beri kepercayaan tntang nie.. Now die dah cam kecewa ngn aku.. cuz boss aku nie x pandai langsung bab2 nie.. So dia just nk aku buat secara jujur,., die dah serah segalanya kat aku,. Then tetiba jadi cam ni .. Mau aku kne fired...

        Aku dah explain kat boss aku dan boss aku percayakan aku.. But sayangnye,.. bende nie dah sampai HQ dan diorg mintak penjelasan yg mner bende ni bukan antra percampuran duit atau penipuan terancang.. So aku dah terlambat tuk tu.. So aku mintak boss aku bg aku masa utk aku siasat walupun bende nie melibatkn diri aku.. But aku je yg tau bende2 nie cuz aku org pertama yg handle dipartment nie.. Yg assistant aku semua dtg dr HQ but bukan dalm department tue... So diorg pun xtau bende cam 2 nie.. Lucky la boss aku percaya... Then dia bg aku masa sampai petang tue.. 

         Aduihhh... Dah la x dpt g makan .. perut nie lapa sampai x henti2 berbunyi je nie.. Saba jela.. dugaan nie.. Org semua dah mule bukak mulut.. Member aku Danny yg dtg jumpe aku nk ajak makn pun aku x layan.. Cuz aku nk siasat sape nye keje sampai aku lak yg kne.. Lagipun diorg semua tau aku ni bukan makn sgt just makan roti berkrim cokelat tue je kat office... Ngan mintak tea lady tu buat milo panas utk aku... Tue je la yg aku selalu mkn ... Lepas aku jumpe je sebabnye.. aku terus mintak satff aku yg merupakan senior aku dtg kat bilik aku.. Yela x pernah aku nk call diorg tetiba je aku call lepas tue siap selamba je dtg lewat2.. buat aku lak yg g kat die mintak masa bincang ngn aku... Dia selamba je ckp dia x terlibat so.. Aku pun percayakan die dan mintak maaf if aku buat dia x slesa,... Walaupun aku tau bende2 tu dia dah terlibat cuz aku dah ade check ngn pelanggan aku tue.. Then aku pun cuber la nk cover bende yg dia buat tu.. Supaya nnti dia x susah .. Lgipun ape gune aku jadi Exc die if aku x boleh nk jaga dia kan..

         Lepas aku bg tau boss aku je.. Boss aku ajak g minum.. Dia x nk bincang bende nie dalm office.. Cuz dia rasa x selesa.. Then aku rasa lega skit cuz boss aku dah cool skit... Aku pun selamat la cuz perut aku dpt la isi sikit walaupun aku dah x lalu nk mkn dah.. Aku minum pun skit.. Cuz terlalu memikirkan bende tue...Sampai solat pun aku terlepas... Boss aku dah dpt jawapan dah dr HQ lepas aku hanta emails explain pasal ape yg terjadi dan die mintak aku cool.. cuz dia dpt tau bukan aku yg buat bende nie... aku tersepit cuz aku je yg boleh luluskn bende nie.. Then report yg org  tu buat police dah check dan ianya palsu.. 

         Peh lega betul la hati aku time tue.. Cuz kalau x mau gile aku .. Cuz memalukan diri aku dan family aku jugak.. Bile dah bercampur family nie.. yg buatkan aku hati aku hancur nie.. Maner boleh family aku tau .. x boleh x boleh... Seminggu beb semua org ingat aku salah.. Then yg akak tu pun selamba mintak maaf kat aku dan dia x tau bende tue salah.. aku pun dah mintak  maaf jugak if aku buat keputusan cam nie boleh menyusahkan die.. But aku akan cuber yg terbaik utk diorg semua.. 

         Korang tau lepas aku kne pulau tue aku .. selalu sgt mc... cuz bukan ape.. pressure la .... lagi pun x sampai kaki aku nk g kje if hati x selesa dan tenang .. kang semua bende aku buat x sempurna... So ade satu tempat yg selalu pegi bile time tu terjadi... Now tempat tu dah jadi x nice dah... But dulu aku rasa tenang sgt.. Korang tau lepas kejadian tue aku bgun cam biasa jugak cam nk g kje... but hati aku rasa mual je nk g kje.. but x sampai hati aku nk beritahu family aku... Then aku buat selamba jela... But aku start je kete sampai je traffic light aku g tempat lain.. x g pun kje.. aku g taman permainan budak2... But pagi kan so xde la org.. Budak2 pun doq tido lagi..  HEHhehe.. Aku ngan selamba lepak kat taman tu.. yg aku plak x pandai nk cover x salin plak baju kje aku .. Lucky xde org... 

          Kat taman permainan tu aku rasa tenang sgt... Aku rasa angin yg lalu cukup tenang.. x dgr bunyi kete langsung,, bunyi kesebukan kota pun x de,.. just aku dgr... hembusan nafas aku je... cuz tempat tue tinggi dan atas bukit.. then aku boleh lihat permandangan kota yg penuh bngunan yg mencakar langin tue dr jauh... Nice sgt hati aku rasa ckup tenang.. Then aku baring kat atas kete aku ..mendongak kelangit biru... dgn baju kje aku yg aku pkai.. aku x fikir langsung yg aku nk g kje.. atau baju tu kotor.. just ape yg aku rasa ialah tenang je.. Phone aku kerap berbunyi but aku x jawab call dr boss aku.. aku just offkan je.. aku x ambik peduli langsung tentang ape akan berlaku lepas tue.. cuz aku x nk lepaskn perasaann yg aku rasa time tu...  amat tenang dan aman.. Hanya aku, tumbuh-tumbuhan dan awan yg beralun tenang diatas tu... Cukup memberi aku KETENANGAN dlm jiwa aku...Disitulah aku rasa tenang,,, dan aku lepak kat situ atas kete aku sampai kul 10am.. rasa puas sgt.. ckup melegakan hati aku.. if aku doq kampung sanggup aku naik bukit doq kat atas tue dan melihat keindahan alam.. 

            AKu rasa KETENANGAN yg ckup indah ngn adanya  keindahan alam yg tuhan kurniakan ini...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...